Gebruikersovereenkomst

DEZE OVEREENKOMST GAAT IN VANAF 01/12/2023

Overeenkomst tussen gebruiker dienstencheques en Poetspunt Oostende – inclusief vestigingsplaats Gistel

Voor toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder:

  • Poetspunt Oostende: de handelsbenaming voor elk van volgende organisaties met erkenning om diensten aan te bieden aan particulieren in het kader van ‘thuishulp van huishoudelijke aard’, kortweg PPO:
  • Poetspunt Oostende vzw, met ondernemingsnummer 0459.095.060 en erkenningsnummer 01323
    (inclusief vestigingsplaats Poetspunt Gistel met vestigingseenheidnummer 2.291.927.876)
  • Dienstenbedrijf ’t Poetshuis Oostende cv, met ondernemingsnummer 0879.537.897 en erkenningsnummer 02067
  • Jeantiga BV, met ondernemingsnummer 0891.976.564 en erkenningsnummer 02830.
  • Gebruiker: de particulier die beroep doet op PPO (zoals hiervoor gedefinieerd).
  • Werknemer: de persoon die een arbeidsovereenkomst dienstencheques heeft afgesloten met één van de drie bovenvermelde erkende ondernemingen.
  • Werkgever: PPO, één van de drie bovenvermelde erkende dienstencheque-ondernemingen
  • Dienstenchequebedrijf: één van de drie bovenvermelde erkende dienstencheque-ondernemingen
  • Thuishulp van huishoudelijke aard: diensten ten gunste van de particulieren die bestaan uit:
  • activiteiten verricht in het huis van de particulier: schoonmaken van de woning met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden.
  • activiteiten verricht buiten het huis van de gebruiker: boodschappendienst, strijkdienst en mindermobielencentrale.

 

Overeenkomst afgesloten tussen Poetspunt Oostende, Graaf de Smet de Naeyerlaan 4, 8400 Oostende, verder PPO genaamd, en
(naam), ………………………………………………………………………………………

(gebruikersnummer) …………………………………………………………………

(adres), ………………………………………………………………………………………

verder de gebruiker genaamd.

Artikel 1 – Algemene bepalingen

Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het aanwenden van de dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker in het kader van het leveren van thuishulp van huishoudelijke aard door het dienstenchequebedrijf.

(Wettelijk kader: Wet tot bevordering van buurtdiensten en –banen van 20/07/2001 en het Koninklijk Besluit betreffende de dienstencheques van 12/12/2001)

PPO staat onder leiding van Algemeen Directeur Michel Vincke, 059/29 59 51, michel.vincke@poetspuntoostende.be.

De onder PPO ressorterende werkgevers selecteren competente medewerkers om een kwalitatieve dienstverlening te garanderen. Die werknemers mogen geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker, of een lid van het gezin van de gebruiker, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de gebruiker.

De gebruiker meldt aan de administratie van PPO of één van deze situaties zich voordoet bij de voorgestelde kandidaat.

De werkgever is in het kader van de dienstencheques verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en zijn uitvoeringsbesluiten.

De gebruiker is ertoe gehouden als een normaal zorgvuldig persoon te zorgen dat het werk wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.

De gebruiker zal zich onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk.

De bepalingen van de wet van 11 juni 2002 betreffende de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk zijn op hem van toepassing.

 

Artikel 2 – werkuren en prestaties

De gebruiker wenst beroep te doen op het dienstenchequebedrijf en dit :

  • iedere week
  • om de 2 weken
  • andere optie

voor volgende diensten:

  • poetsen van de privéwoning
  • wassen en/of strijken
  • boodschappen
  • bereiden van maaltijden

dit voor  ………………………………………………….. (aantal uren)[1]

Het definitieve werkschema wordt opgesteld door PPO in overleg met de gebruiker. Eventuele aanpassingen worden in onderling akkoord tussen PPO en gebruiker vastgelegd en bevestigd. PPO bemiddelt en beslist welke werknemer bij de gebruiker wordt tewerkgesteld.

De gebruiker zorgt ervoor dat de opgelegde taken geen zodanige werkdruk veroorzaken, dat zij nefaste gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer.

 

 Artikel 3 – Ter beschikking stellen van materiaal

De gebruiker verbindt zich er toe de nodige materialen en producten ter beschikking te stellen en voor degelijke arbeidsomstandigheden te zorgen (o.a. inzake hygiëne, huisdieren, omgevingstemperatuur, elektrische veiligheid van de gebruikte toestellen, …)

De gebruiker overloopt samen met de werknemer, vooraleer deze zijn activiteiten begint, de werking en de eventuele gevaren van de ter beschikking gestelde materialen. De gebruiker kan de werknemer niet verplichten om oplosmiddelen of niet-geëtiketteerde producten te gebruiken. (zie ook bijlage 1).

De materialen zijn in goede staat!

PPO beveelt sterk aan om te werken met ergonomisch materiaal. De gebruiker voorziet steeds warm water om te poetsen.

De gebruiker zal geen enkel gebruik van niet-geëtiketteerde producten (met CE-vermeldingen) en/of oplosmiddelen (zonder CE-voorschriften) voorzien.

De werknemer mag in geen geval gebruik maken van volgende producten: chloor, ammoniak, ontstoppingsmiddelen en/of alkaliën, en alle overige producten waarvan één of meer bestanddelen een veel hogere concentratie hebben dan gemiddeld het geval is. De gebruiker verbindt zich ertoe deze producten dan ook niet ter beschikking te stellen.

De gebruiker verbindt zich ertoe om met de ondertekening van deze overeenkomst akkoord te gaan met de lijst in bijlage 3, waarbij een minimum aan veilig en ergonomisch materiaal aanwezig dient te zijn. Tevens dient de werkpostfiche ingevuld en ondertekend terugbezorgd te worden. Deze werkpostfiche (bijlage 4) maakt integraal deel uit van deze gebruikersovereenkomst.

De werkgever staat in voor het ter beschikking stellen van de eventueel nodige persoonlijke beschermingsmiddelen, in toepassing van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en zijn uitvoeringsbesluiten.

Artikel 4 – Betalingen

De gebruiker betaalt de prestaties met dienstencheques, bij voorkeur elektronische dienstencheques.[2]

Opgelet: na aankoop zijn dienstencheques slechts 12 maanden geldig!

Ingeval papieren dienstencheques:

De gebruiker betaalt één, door hem ondertekende en behoorlijk ingevulde dienstencheque, per gepresteerd arbeidsuur. Het invullen en het ondertekenen van de dienstencheque dient te gebeuren met een blauwe of zwarte balpen. De betaling gebeurt onmiddellijk bij de uitvoering van de diensten met niet-vervallen dienstencheques aan de werknemer van het betrokken dienstenchequebedrijf.

 

Ingeval elektronische dienstencheques:

De gebruiker staat de werkgever toe om de gepresteerde uren door te geven aan de uitgiftemaatschappij, waardoor de prestaties worden gecodeerd.

De gebruiker voorziet steeds voldoende elektronische dienstencheques in de elektronische portefeuille.

 

De gebruiker verbindt zich ertoe om bij wijziging van papieren naar elektronische dienstencheques of omgekeerd, PPO onmiddellijk te verwittigen.

 

Ingeval van niet-betaling van de prestaties zal de gebruiker schriftelijk (per brief of per mail) worden aangemaand. Indien na deze aanmaning geen betaling volgt, behoudt PPO het recht om de waarde bij equivalent aan te rekenen. Deze waarde is gelijk aan de gepresteerde uren, vermenigvuldigd met de inruilwaarde van een dienstencheque bij Sodexo op het moment dat de betaling voldaan wordt (Op 01/01/2023 bedraagt dit bvb 26.98 euro voor de dienstencheques uit het Vlaamse Gewest)[3].

Ingeval van niet-betaling binnen 14 dagen na de eerste kennisgeving, zullen al de gemaakte aanmaningskosten worden doorgerekend aan de gebruiker.

 

Indien de gebruiker niet akkoord is met de prestaties zoals aangerekend, dient protest te worden overgemaakt aan PPO per aangetekend schrijven of per mail met leesbevestiging binnen de 8 kalenderdagen na de betwiste prestatie. Klachten na die termijn worden niet meer behandeld.

 

Indien de gebruiker met elektronische dienstencheques werkt, zal de gebruiker van de uitgever van de dienstencheques een mailbericht ontvangen waaruit de geleverde prestaties blijken die na 5 dagen automatisch gevalideerd zal worden. Zo de prestatie niet wordt betwist, wordt deze automatisch bevestigd, en worden de dienstencheques ingehouden van de elektronische portefeuille. De gebruiker ontvangt hiervan een nieuw mailbericht van de uitgiftemaatschappij. Na deze validatie is geen betwisting meer mogelijk.

 

Andere kosten of aanrekeningen

Het gebruik van dienstencheques kan enkel voor het vergoeden van gepresteerde arbeidstijd.

Alle eventuele andere kosten (administratieve bijdrage, vervoer, verzekeringskosten, …) kunnen niet met een dienstencheque betaald worden.

Vanaf 1 december 2023 wordt een administratieve bijdrage aangerekend van 1 euro per gepresteerd of aangerekend uur. Deze zal per kwartaal worden gefactureerd[4]. De facturen worden per mail bezorgd. Indien gewenst of geen mail beschikbaar wordt deze per post verstuurd. Indien de factuur per post dient bezorgd te worden, wordt een additionele kost aangerekend van 2,50 euro per facturatieperiode.

Met de administratieve/welzijnsbijdrage zetten we verder in op het gebied van welzijn, gezondheid, arbeidsveiligheid en koopkracht van de huishoudhulpen.

Na niet-betaling van de administratieve kost binnen de voorziene termijn, wordt de gebruiker schriftelijk (per brief of per mail) aangemaand. Indien na deze aanmaning geen betaling volgt tegen vooropgestelde datum, wordt aangetekend aangemaand, met toevoeging van 10 euro als dekking van deze kost.

Ingeval er dan nog geen betaling volgt na 14 dagen zal PPO verdere juridische stappen ondernemen om de factuur alsnog te innen. De hiervoor gemaakte kosten zullen uiteraard ook ten laste gelegd worden van de niet-betalende gebruiker.

 

Het is niet gebruikelijk dat werknemers vooraleer ze opstarten bij een gebruiker passeren om afspraken te maken. Deze werk gerelateerde afspraken worden tijdens de eerste poetsbeurt gedaan. Indien andere afspraken voorafgaand moeten gemaakt worden, gebeurt dit via de administratie. Indien de gebruiker toch wenst dat de poetshulp voorafgaand aan de tewerkstelling een bezoek brengt, wordt een forfaitaire kost aangerekend, gelijk aan de op dat moment geldende terugbetalingsprijs die de werkgever ontvangt voor één dienstencheque (Op 01/01/2023 bedraagt dit bvb 26.98 euro)[5].

 

De aanrekening van eventuele kosten voor nalatigheid aan de klant, wordt verder geregeld via artikel 10 – Afwezigheid gebruiker

 

Artikel 5 – Activiteiten

De gebruiker verbindt zich ertoe in geen geval de werknemer andere activiteiten dan thuishulp van huishoudelijke aard te doen verrichten. (Zie bijlage 2)

Activiteiten zoals kinderopvang, verzorging van dieren, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen, alsook beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, werken op hoogten… enz. zijn niet toegelaten.

In geen geval mag de werknemer gevaarlijke, ongezonde en onaangepaste taken uitvoeren, zoals oa

  • Buitenpoetswerk bij regen-, vries-, sneeuw- of koud weer;
  • Buitenpoetswerk bij te hoge temperaturen;
  • Afwassen en uitkuisen van dakgoten;
  • Afwassen van plafonds;
  • Inoliën, schilderwerken en/of behangen;
  • Kleine klusjes en tuinonderhoud in ’t algemeen;
  • Schoonmaken van dierenhokken of voederbakken
  • Opruimen van uitwerpselen van mensen en dieren, alsook het schoonmaken van kattenbakken
  • Opruimen van persoonlijke intieme zaken zoals maandverbanden, incontinentiemateriaal, condooms, …
  • Wassen van de wagen

Ingeval van twijfel of een activiteit valt onder dit artikel, dan wordt dit voorgelegd aan PPO.

 

Artikel 6 – Hygiëne en veiligheid op de werkvloer

De gebruiker verbindt zich ertoe de werknemer in hygiënische omstandigheden te laten werken. Bij (herhaaldelijke) onhygiënische situaties wordt de hulp stopgezet. De gebruiker moet de werknemer in staat stellen om vooraleer de tewerkstelling aanvangt, in het kader van de te verrichten activiteiten een globale inspectieronde te laten doen naar de hygiënische werkomstandigheden.

 

De gebruiker verbindt zich ertoe de werknemer gebruik te laten maken van zijn sanitaire installaties (toilet, lavabo, …).

De gebruiker geeft op vraag van de erkende onderneming een aantal inlichtingen die noodzakelijk zijn voor het vrijwaren van een gezonde en hygiënische werkomgeving van de werknemer. Deze inlichtingen kunnen bvb. betrekking hebben op de al dan niet aanwezigheid van huisdieren in de woning, enz.

De gebruiker verbindt zich ertoe de werknemer het recht op een rookvrije werkomgeving te garanderen.

De gebruiker moet de werkgever verwittigen bij het optreden van zeer besmettelijke ziektes waarbij er besmettingsgevaar is voor de werknemer.

 

In geval van ongeval, overkomen aan de werknemer bij de uitvoering van zijn/haar activiteiten, moet de gebruiker de werkgever onmiddellijk verwittigen.

 

De gebruiker verbindt er zich toe de werknemer steeds in veilige omstandigheden te werk te stellen. Alle onveilige situaties worden door de werknemer aan de erkende onderneming gemeld (bv. Loszittend stopcontact, stekker waarvan de bedrading bloot is, …). Bij aanhoudende veiligheidsproblemen kan de thuishulp van huishoudelijke aard worden stopgezet.

In geval van onmiddellijk gevaar mag de werknemer de arbeidsplaats verlaten. De contractuele uren die voorzien waren zullen desgevallend aangerekend worden aan de gebruiker aan de op dat moment geldende terugbetalingsprijs die PPO ontvangt voor een dienstencheque door Sodexo. (cf. artikel 10)

 

De maximale werkhoogte is 2.50m (of 3 treden hoog op een ladder), zware meubels en tapijten worden slechts met de hulp van anderen verplaatst; vanaf de eerste verdieping worden enkel opendraaiende delen van de ramen gepoetst.

Materialen moeten aangepast zijn aan het werk. Ladders, elektrische apparaten, leidingen en onderhoudsmateriaal moeten in goede staat verkeren en aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen.

De gebruiker verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat er steeds een verbanddoos beschikbaar is voor de werknemer.

Indien PPO bijkomende veiligheidsmaatregelen oplegt (veelal op vraag van de overheid, zoals bvb tijdens de Coronaperiode) past de gebruiker deze onverkort toe.

Artikel 7 – Algemene afspraken

De werknemer mag niet bellen tijdens de werkuren, tenzij noodzakelijk voor de dienst. Hiervoor mag in noodsituaties gebruik gemaakt worden van het telefoontoestel van de gebruiker. De gebruiker dient over elk gebruik van het telefoontoestel op de hoogte te worden gebracht.

Het toevertrouwen van een huissleutel aan de werknemer is toegelaten in onderlinge overeenstemming tussen werknemer en gebruiker. PPO kan hierbij optreden als tussenpersoon, maar kan niet verantwoordelijk gesteld worden bij eventuele problemen m.b.t. de sleutel.

De werknemer heeft recht op een pauze van 10 minuten per dienstblok. De gebruiker maakt afspraak met de werknemer omtrent de plaats van de te nemen pauze.

De werknemer mag niet roken tijdens het werken, wel tijdens de pauze als dit buiten gebeurt.

De werknemer staat onder hiërarchisch gezag van de werkgever. Bij problemen contacteert de gebruiker PPO binnen 48u na de prestatie, die de klacht zal onderzoeken.

 

Artikel 8 – Non-discriminatie

PPO biedt de gebruiker een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de gebruiker waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van zowel gebruiker als werknemer.

Ten opzichte van de gebruikers wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.

Ook de gebruiker mag ten opzichte van de werknemers geen onderscheid maken op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd. Bij niet-naleving van deze bepaling wordt de thuishulp stopgezet.

(Zie de wet van 25 februari 2003 ter bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding).

 

Artikel 8 bis Geweld, pesterijen en ongewenste seksuele intimiteiten (Wet 11.06.2005, BS 22.06.2002 en KB 11.07.2002, BS 18.07.2002)

Beginselverklaring

Het is de gebruiker absoluut verboden om enige handeling te stellen van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag bij uitvoering van het werk. De gebruiker staat borg voor het kunnen leveren van prestaties in een klimaat dat de waardigheid van de werknemer eerbiedigt.

Begrippen

Wordt verstaan onder:

1° Geweld:’ elke feitelijkheid waarbij een werknemer psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen bij de uitvoering van het werk’

2° Pesterijen: ‘elk onrechtmatig en terugkerend gedrag, buiten of binnen de onderneming of instelling, dat zich inzonderheid kan uiten in bedreigende woorden, handelingen, gebaren en éénzijdige geschriften en dat tot doel of gevolg heeft dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke en psychische integriteit van een werknemer wordt aangetast, dat zijn betrekking in gevaar wordt gebracht of dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd’.

3° Ongewenst seksueel gedrag op het werk (OSGW): ‘ elke vorm van verbaal, niet-verbaal of lichamelijk gedrag van seksuele aard waarvan degene die zich er schuldig aan maakt, weet of zou moeten weten dat het afbreuk doet aan de waardigheid van vrouwen en mannen op het werk’.

Klacht

In geval van klacht zal PPO onmiddellijk de passende maatregelen treffen om een einde te stellen aan de feiten van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

PPO behoudt zich het recht voor bij de geringste klacht of navolging van feiten, navolgende maatregelen met onmiddellijke ingang toe te passen:

  • schorsing van de terbeschikkingstelling van werknemers/-sters;
  • onmiddellijke verbreking van de overeenkomst en uitsluiting van de gebruiker;
  • onverminderd de mogelijkheid van het neerleggen van een klacht bij de burgerlijke bevoegde instanties.

 

Artikel 9 – Afwezigheid werknemer

PPO zorgt voor een kwalitatieve uitvoering door competente medewerkers volgens het afgesproken schema. PPO brengt ten minste 5 dagen vooraf de gebruiker op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema.

Bij een onvoorziene omstandigheid (vb. ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheids-verlof, …) wordt de gebruiker zo snel mogelijk verwittigd.

PPO zal alles in het werk stellen om te voorzien in vervanging, maar de vervanging kan niet worden gegarandeerd. Bij vervanging kunnen zich wijzigingen voordoen in de werkuren en/of datum.

U bent overdag het best bereikbaar via (telefoon) ………………………………………  en/of (e-mail) ………………………………………………………………………………………..

Indien de werknemer te laat of niet verschijnt, verwittigt de gebruiker onmiddellijk PPO.

Op feestdagen wordt er niet gewerkt. Feestdagen die in het weekend vallen worden gecompenseerd conform de interne beslissingen van PPO. De gebruikers worden van die beslissing jaarlijks op de hoogte gesteld. Deze data zijn ook steeds beschikbaar op onze website.

 

Artikel 10 – Afwezigheid gebruiker

Onze werknemers hebben een vast contract waardoor de contracturen dienen gepresteerd te worden.

Onverwachte bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden door de gebruiker ten minste 10 dagen vooraf gemeld (schriftelijk of via mail) aan de administratie van PPO of via het verlofformulier op onze website.

Wanneer de gebruiker meerdere weken na elkaar geen thuishulp wenst, verwittigt hij/zij de administratie van PPO ten minste 14 dagen op voorhand.

De afwezigheid van de gebruiker mag evenwel niet meer dan 6 weken na elkaar belopen, en kan ook niet meer dan 8 weken per jaar. Indien dit wel zo is, kan PPO de samenwerking stopzetten.

Indien de gebruiker de activiteiten gedurende langere tijd (= vanaf 4 weken) wilt stoppen/schorsen, moet de gebruiker er zich van bewust zijn dat PPO niet kan garanderen dat dezelfde werknemer terugkeert.

 

Ingeval de werknemer de voorziene taken niet kan uitvoeren ingevolge nalatigheid van de gebruiker en/of laattijdige afzegging van de gebruiker, zal de werkgever de werkelijke kosten aan de gebruiker factureren. Deze werkelijke kosten komen overeen met de gederfde omzet en wordt als volgt berekend:

aantal uren waarop de nalatigheid slaat vermenigvuldigd met het bedrag dat de werkgever ontvangt van de uitgiftemaatschappij voor een dienstencheque. (dd. 01/01/2023 bedraagt deze 26,98 euro per dienstencheque)[6]

Hoe dan ook wordt elke afzegging door de gebruiker, om welke reden dan ook (incl. overmacht), die minder is dan 48u voor aanvang van de prestatie aangerekend als geen oplossing meer kan gevonden  worden voor de werknemer.

 

Ingeval er zieke personen in huis zijn, verlucht de ruimtes voordat de werknemer aankomt en zorg dat de zieke persoon in een aparte ruimte verblijft zodat er geen besmettingsgevaar is. Hou steeds voldoende afstand, voorzie zo nodig een mondmasker, zodat er in een veilige werkomgeving kan gewerkt worden.

 

Veranderingen aan het uurrooster zijn mogelijk, maar enkel mits akkoord van beide partijen (de gebruiker en de werknemer) en enkel na voorafgaandelijk akkoord van de werkgever.

 

Artikel 11 – Kwaliteitsgarantie

PPO heeft de bedoeling een kwaliteitsvolle dienstverlening te garanderen. Daarom zullen we de gebruikers op bepaalde tijdstippen een evaluatieformulier bezorgen. Tevens geeft de gebruiker PPO de toelating om in bepaalde omstandigheden onaangekondigde huisbezoeken uit te voeren, met als doel de kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren en om eventuele conflictsituaties na te gaan.

 

Artikel 12 – Verlies en diefstal

De gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen wat betreft geld en waardevolle zaken.

Bij vermoeden van diefstal door de werknemer dient de gebruiker steeds de werkgever te verwittigen.

Bij diefstal door de werknemer dient de gebruiker onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een PV te laten opmaken.

Eventuele klachten kan de gebruiker steeds melden aan PPO die de zaak zal onderzoeken.

Hoewel PPO instaat voor een degelijke screening van de werknemers is het niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevallen van diefstal.

 

Artikel 13 – Verzekeringen

De werkgever staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de werknemer het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval op weg van en naar het werk.

 

PPO is verzekerd voor materiële schade toegebracht aan de roerende of onroerende goederen van de gebruiker. In geval van schade dient de gebruiker PPO onmiddellijk op de hoogte te brengen. Er zal steeds naar een prijsopgave of offerte gevraagd worden alsook dient de gebruiker foto’s van de schade aan te leveren.

Er is geen tussenkomst voor het bedrag van de vrijstelling van de polis burgerlijke aansprakelijkheid onderschreven door PPO. Indien de schade hoger is dan de vooropgestelde franchise, zal de DCO aangifte doen bij de verzekeringsmaatschappij.

De terugbetaling kan enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringsmaatschappij. Bovendien houdt de verzekeringsmaatschappij rekening met de slijtagekosten. PPO is in geen geval aansprakelijk voor de gevolgen van vergissingen, fouten of vergetelheden van de gebruiker bij het geven van informatie en/of instructies met betrekking tot de uitvoering van de opdracht.

Net als de franchise worden de slijtagekosten niet ten laste genomen door PPO.

 

Artikel 14 – Gebruikers waarvan het tewerkstellingsadres niet in het werkingsgebied gelegen is

PPO richt zich op het werkingsgebied Oostende, Gistel, Ichtegem, Middelkerke en Bredene.

PPO kan zich eventueel ook richten tot gebruikers woonachtig in andere gemeenten.

Voorwaarde hiertoe kan zijn dat enerzijds de gebruiker waarvan het adres waar gepoetst moet worden niet gelegen is in het werkingsgebied de gemaakte verplaatsingskosten en eventuele andere kosten op zich neemt en anderzijds dat PPO een geschikte kandidaat vindt die zich naar deze gemeente kan verplaatsen. Ingeval er kosten aangerekend zullen worden wordt dit altijd voorafgaandelijk afgesproken tussen PPO en gebruiker. Deze kosten worden bovenop de administratieve bijdrage (zie artikel 4) aangerekend.

Hetzelfde geldt als klanten van welke gemeente ook, zelf een werknemer voorstellen die woonachtig is een andere gemeente. Ook dan kunnen kosten voor verplaatsing aangerekend worden.

Indien er hier effectief kosten worden aangerekend, dient de gebruiker op voorhand op de hoogte gebracht te worden. Indien de gebruiker hiermee niet akkoord gaat, dan wordt de samenwerking niet aangevat of stopgezet vanaf het ogenblik dat de wijziging of aanrekening van toepassing is.

 

Artikel 15 – Duur van de overeenkomst/opzeg

Deze overeenkomst wordt gesloten voor een onbepaalde duur. Deze overeenkomst is door beide partijen opzegbaar mits een aangetekend schrijven of mail én het respecteren van een minimale opzegtermijn van 1 maand ingaand op de 1ste van de maand volgend op de datum van mededeling.

Deze overeenkomst wordt automatisch als beëindigd beschouwd als een van de contracterende partijen één van de voorziene contractuele bepalingen niet nakomt en zulks per aangetekend schrijven/mail meldt aan de andere partij.

In de volgende gevallen wordt deze overeenkomst van rechtswege ontbonden:

  1. Indien de erkenning van PPO in het kader van de dienstencheques wordt geschorst of ingetrokken;
  2. Wanneer er geen dienstencheques meer worden uitgegeven en de gebruiker er geen meer bezit.

Deze versie van de gebruikersovereenkomst is onder voorbehoud van wijzigingen in de sector. De meest recente en up-to-date van de overeenkomst is steeds terug te vinden op onze website www.poetspuntoostende.be.

 

Artikel 16 – Privacyverklaring (GDPR)

Vanaf 25 mei 2018 hebben wij een nieuw privacy statement waarin staat beschreven hoe we met je persoonlijke gegevens omgaan.

Deze privacy statement kan je steeds inkijken bij Poetspunt Oostende, op de website www.poetspuntoostende.be of aanvragen per mail via privacy@poetspuntoostende.be.

Artikel 16 bis – Gebruik van opnameapparatuur

De gebruiker verklaart dat hij/zij de werknemer inlicht over de aanwezigheid van opnameapparatuur in de woonst. De gebruiker verklaart dat de opnameapparatuur in geen geval beelden oplevert die de intimiteit van de werknemer schenden, noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale overtuiging,  de etnische afkomst, de seksuele geaardheid of gezondheidstoestand.

De door de camera’s opgenomen beelden kunnen enkel doorgegeven worden aan de politiediensten of gerechtelijke overheden indien er feiten worden vastgesteld die een mogelijke inbreuk betekenen en waarbij beelden kunnen bijdragen om deze feiten te bewijzen of de daders te identificeren.

 

Artikel 17 – Betwistingen

Betwistingen omtrent deze overeenkomst worden behandeld door de rechtbank, bevoegd voor ons werkingsgebied.

 

 

 

Deze overeenkomst wordt gesloten in 2 exemplaren.

Elke partij met een onderscheiden belang erkent één exemplaar van deze overeenkomst te hebben ontvangen.

 

 

De gebruiker,                                                                                                     Voor PPO,

Michel Vincke

Algemeen directeur

Gelezen en goedgekeurd                                                                                 gelezen en goedgekeurd

 

 

Datum: …./…./20….                                                                                            Datum: …./…./20….

Naam & handtekening                                                                                      Naam & handtekening


BIJLAGE 1: Gedragscode voor veiligheid tijdens het werk.

 

Deze code heeft tot doel ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden gunstig zijn voor de gezondheid en de veiligheid van onze werknemers.

Hij richt zich tot de gebruiker (privépersoon) en tot de werknemer van het betrokken dienstenchequebedrijf.

Zij zullen, ieder voor wat hem aanbelangt, erop toezien dat de volgende aanbevelingen worden nageleefd.

 

Enkel de activiteiten welke werden aangevraagd door de gebruiker en die werden toegelaten door het dienstenchequebedrijf, kunnen door de werknemers van deze laatste worden uitgevoerd.

 

Deze code wijkt niet af van deze principes.

 

1 Schoonmaken van ramen

 

Een toestel met een telescopische steel gebruiken om bovenramen schoon te maken en te voorkomen dat men zich naar buiten moet buigen, steunend op de vensterbanken.

 

2 Inzake het gebruik van ladders of bankjes

 

De goede staat van de ladders controleren vóór gebruik: sporten, stevigheid, antislipblokjes op de voet van de metalen ladders, …

 

De voet van de ladders enkel op een vlakke ondergrond opstellen: de nodige maatregelen nemen om te voorkomen dat de ladders wegglijden wanneer ze op een ondergrond staan waarbij er een groot risico tot wegglijden is.

 

3 Inzake het gebruik van draagbare elektrische toestellen

 

Zich vertrouwd maken met alle aspecten inzake bediening en beveiliging van de toestellen vooraleer het werk aan te vatten.

 

Enkel draagbare toestellen gebruiken die in goede staat zijn.

 

De staat van de verlengsnoeren nagaan vooraleer het toestel te gebruiken.

  • De toestellen waarvan de stekker met een aarding is uitgerust enkel aansluiten op een contactdoos voorzien van een aarding.
  • De toestellen uitschakelen wanneer ze niet meer worden gebruikt.
  • Nooit een elektrisch toestel gebruiken wanneer het vochtig is of met vochtige handen.
  • Nooit een elektrisch toestel reinigen, nazien, afstellen of onderhouden zonder eerst de stekker uit de contactdoos te verwijderen.

 

 

 

De algemeen directeur,

 

 

Michel Vincke.

 

BIJLAGE 2: Uit te voeren taken via PPO

 

  1. Poetsen van de woning:

Het gewone onderhoud:

  • stof afnemen
  • stofzuigen
  • vloer schuren, dweilen
  • schoonmaken van bereikbare vensters en ramen
  • onderhoud sanitair in de woning
  • bed verschonen

 

Gelegenheidsonderhoudswerken:

  • deuren en kasten afwassen
  • frigo, oven, diepvries, gasfornuis poetsen
  • stoep vegen in de onmiddellijke nabijheid van de woning
  • schoonmaken van niet-gebruikte ruimten
  • schoonmaken van kelders, zolders

 

  1. Wassen en strijken
  • was sorteren en in wasmachine stoppen
  • was ophangen op droogrek of in de droogkas steken
  • was opplooien
  • droge was strijken
  • was terug opbergen in de kasten

 

  1. Eenvoudige naaiwerkjes
  • aannaaien van knopen
  • herstellen van losgekomen zomen en naden
  • rits insteken
  • eenvoudig stopwerk
  1. Eenvoudige maaltijden klaarmaken in huis
  • bereiden van groenten (koken, stoven,…), warme en koude sausen, soepen, vis- en vleesbereidingen, aardappelbereidingen, pastabereidingen, eiergerechten, ovenschotels en nagerechten.
  • afwassen & opruimen

 

 

 

BIJLAGE 3: Te voorziene maatregelen door de gebruiker

 

De gebruiker garandeert dat de volgende materialen, in goede staat, ter beschikking zullen worden gesteld:

 

  1. Poetsen van de woning
  • Materiaal
    • 2 dweilen
    • 2 emmers
    • een trekker
    • een zeemlap
    • een spons
    • een stofdoek
    • een handborstel
    • een vuilblik
    • een schuurborstel
    • een veegborstel
    • een Wc-borstel
    • een veilige trapladder indien nodig
    • een stofzuiger
    • voldoende warm water
    • rubberen handschoenen
    • Andere………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  • Producten
    • Niet agressieve onderhoudsproducten die allen goed geëtiketteerd moeten zijn)
    • Vloerreiniger
    • WC-reiniger
    • Allesreiniger
    • Andere…………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Wassen en strijken
  • Materiaal
    • Veilige wasmachines met duidelijke instructies
    • Droogkast of droogrek of droogmolen en wasknijpers
    • Wasmand
    • Strijkplank met propere hoes
    • Veilig (stoom)strijkijzer
    • Andere………………………………………………………………………………………………………………………………………
  • Producten
    • Waspoeder geschikt voor de wasmachine
    • Eventueel wasverzachter
    • Eventueel gedemineraliseerd water voor het stoomstrijkijzer
    • Andere………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Kleine naaiwerkjes
  • Basis naaigerief
  1. Eenvoudige maaltijden klaarmaken in huis
  • Materiaal
    • Veilig fornuis
    • Potten en pannen
    • Andere………………………………………………………………………………………………………………………………………
  • Producten
    • Ingrediënten om de maaltijd klaar te maken
    • Andere……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

BIJLAGE 4: Werkpostfiche

 

 

[1] Per blok van 3 of 4 uur.

[2] Vanaf 01/01/2025 wordt de mogelijkheid papieren dienstencheques aan te kopen afgeschaft door de overheid.   Vanaf die datum zal elke gebruiker derhalve gebruik moeten maken van Elektronische dienstencheques.

[3] Dit bedrag, gelijk aan de terugbetalingswaarde die een dienstenchequeonderneming ontvangt van de regionale overheid, wordt automatisch geïndexeerd conform de regionale tussenkomst. De aangerekende waarde bij niet-betaling na de aanmaning, wordt steeds gekoppeld aan de actuele waarde die geldig was op het ogenblik van de niet-betaalde prestatie.

 

[4] Het bedrag van de administratieve bijdrage wordt automatisch geïndexeerd volgens de consumptie-index en kan dus zonder voorafgaandelijke verwittiging in die zin worden aangepast (basis 01/01/2023)

[5] Dit bedrag, gelijk aan de terugbetalingswaarde die een dienstenchequeonderneming ontvangt van de regionale overheid, wordt automatisch geïndexeerd conform de regionale tussenkomst en kan dus zonder voorafgaandelijke verwittiging aangepast worden.

[6] Dit bedrag, gelijk aan de terugbetalingswaarde die een dienstenchequeonderneming ontvangt van de regionale overheid, wordt automatisch geïndexeerd conform de regionale tussenkomst en kan dus zonder voorafgaandelijke verwittiging aangepast worden.